Jak zaprojektować domową siłownię?

Jak zaprojektować domową siłownię?

Nic tak nie zniechęca do zajęć na siłowni jak konieczność ciągłych dojazdów, podczas których tracimy często tyle samo czasu, co na ćwiczeniach. Jeśli warunki pozwalają - zróbmy siłownię sami.

W dzisiejszych zabieganych czasach każda minuta bywa na wagę złota. Chcąc wygospodarować nieco czasu na ćwiczenia fizyczne, musimy liczyć się z dodatkowym czasem, który pochłonie nam stanie w korkach. Domowe siłownie są coraz popularniejszym trendem wśród osób dysponujących odpowiednim miejscem w domu. Niewielkim kosztem można wyposażyć ją tak, by w niczym nie odbiegała od standardów dostępnych w wyspecjalizowanych klubach.

1. Pomieszczenie. By uniknąć uczucia klaustrofobii, powinno mieć minimum 2,5 x 3 m2. Optycznie mogą je powiększyć zawieszone na ścianach lustra, które nie tylko dodadzą salce wizualnego "oddechu", ale i pozwolą kontrolować poprawność wykonywanych ćwiczeń. Lepiej wybierać pomieszczenia na parterze niż na wyższych kondygnacjach, tak ze względu na obciążenie sprzętem, jak i komfort domowników. Siłownia powinna mieć zapewnioną dobrą wentylację, gdyż w trakcie wysiłku organizm ma zwiększone zapotrzebowanie na tlen. Okno nie jest rozwiązaniem problemu - w zimie nie wolno wychładzać nadmiernie rozgrzanego ciała. Dlatego pamiętać należy o nawiewnikach i kratce wywiewnej. Bardzo ważną rolę odgrywa światło - powinno być ciepłe, wprawiające w dobry nastrój, a jednocześnie na tyle intensywne, by zapewnić bezpieczeństwo. Przy projektowaniu wnętrza duży nacisk położyć trzeba na odpowiednie wykończenie podłogi. Musi ona nie tylko amortyzować przypadkowe upadki ciężkiego sprzętu, ale i posiadać właściwości antypoślizgowe oraz izolujące hałas (zwłaszcza jeśli zdecydowaliśmy się umieścić pokój treningowy na wyższej kondygnacji). Sprężystość jest też o tyle ważna, że pozwala uniknąć poważniejszych kontuzji przy przewróceniu się, o co nietrudno podczas ćwiczeń. Neutralny kolor ścian można wzbogacić elementami czerwonymi i niebieskimi - z psychologii kolorów wynika, że działają one motywująco, a tego przede wszystkim potrzeba podczas wysiłku.

2. Sprzęt. Zależny od preferencji użytkownika. Jeśli postawimy na trening siłowy, niezbędny będzie Atlas, uniwersalny przyrząd do budowania masy, który umożliwia rozwijanie wszystkich partii mięśni. Najprostsze modele mają wymiary 145x120x210 cm, więc z powodzeniem zmieszczą się nawet na niewielkiej przestrzeni. Zastąpić je można zestawem hantli i sztang, do którego warto zaopatrzyć się w ławeczkę do wyciskania i stojaki, by uniknąć bałaganu. Dla zrównoważonego treningu warto postawić na ćwiczenia kardio, które służą spalaniu tkanki tłuszczowej. Tutaj do wyboru mamy bieżnie i rowery stacjonarne, orbitreki czy steppery. Ćwiczenia na nich wzmacniają serce i cały układ krwionośny, budują układ odpornościowy i modelują rzeźbę.

Trening powinien być nie tylko wysiłkiem, ale i formą relaksu. Dlatego dobrze zadbać o motywującą muzykę a całe pomieszczenie zaaranżować ergonomicznie, unikając zbytniego tłoku i przeładowania sprzętem. Wtedy czas spędzony w nim zaowocuje nie tylko polepszeniem kondycji fizycznej i lepszą sylwetką, ale też doskonałym samopoczuciem.