Płać mniej za rachunki i zwiększ budżet w firmie

Płać mniej za rachunki i zwiększ budżet w firmie

Choć pierwszym, co nam przychodzi do głowy w sytuacji konieczności obniżenia rachunków za prąd, jest wprowadzenie w firmie oszczędności, to okazuje się, że rozwiązanie problemu może być o wiele łatwiejsze.

Jednym z najskuteczniejszych sposobów na zredukowanie kosztów firmy, a co za tym idzie - na zwiększenie jej budżetu - jest wykorzystanie możliwości dotyczących obniżenia rachunków. Rynek energii elektrycznej został uwolniony już kilka lat temu, zmiana sprzedawcy gazu jest natomiast możliwa od stosunkowo niedawna, nie da się jednak ukryć, że menedżerowie wszystkich szczebli mają w tym temacie ogromne pole do popisu.

Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej może być szczególnie korzystna zwłaszcza w przypadku przedsiębiorstw o znacznych rozmiarach, wykazujących duże zapotrzebowanie na prąd i, co za tym idzie, mających dobrą pozycję negocjacyjną. Cena prądu ustalona na drodze indywidualnych negocjacji często okazuje się zdecydowanie niższa, niż gdybyśmy mięli skorzystać ze standardowej oferty dostawcy. Aby pozyskać dużego klienta, dostawcy są zazwyczaj gotowi na znaczne ustępstwa nie tylko jeśli chodzi o samą cenę, ale również inne punkty umowy – czas trwania, możliwości dotyczące przedłużenia terminu płatności (opcja bardzo przydatna szczególnie w przypadku firm mocno inwestujących i restrukturyzujących się) czy też ewentualne koszty ukryte.

Jeśli chodzi o zmianę dostawcy gazu, sytuacja jest bardzo podobna. Podobna jest również sama procedura zmiany dostawcy – wystarczy podpisać umowę z nowym dostawcą i upoważnić go do działań formalnych w naszym imieniu.

Energia elektryczna dla firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw będzie prawdopodobnie kosztowała tyle samo, co energia dla prywatnych gospodarstw. Mimo to również w tym sektorze, śledząc sytuację na rynku i odpowiednio szybko reagując na zmiany, możemy znacznie obniżyć wysokość rachunków. Poszczególni dostawcy konkurują ze sobą coraz mocniej, wprowadzając kolejne promocje i obniżki – trzymając rękę na pulsie, mamy dużą szansę znaleźć ofertę, która byłaby korzystniejsza od naszej obecnej umowy. Przed zmianą dostawcy warto jednak dokładnie zapoznać się z treścią umowy – czy jej zapisy są dla nas jasne, czy nic nie wymaga doprecyzowania, czy jej treść pokrywa się z informacjami przekazywanymi przez foldery reklamowe lub konsultantów. Im mniej będzie niedomówień, tym mniej ryzykujemy pojawieniem się niespodziewanych kosztów.